Eerste 1,5 week - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Denise Princen - WaarBenJij.nu Eerste 1,5 week - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Denise Princen - WaarBenJij.nu

Eerste 1,5 week

Blijf op de hoogte en volg Denise

09 September 2016 | Sri Lanka, Colombo

Hallo allemaal,
Even een update vanuit Sri Lanka! Alles gaat goed hier op het moment.
Allereerst heb ik een prachtige rondreis gemaakt van 3 weken door Indonesië. WAUW. Zoveel mooie dingen gezien, zo’n lieve mensen daar, leuke reisgenoten, grappige reisleider. Het was een geweldige reis. Maar dat hadden jullie vast al gezien aan de foto’s (haha).

Na 2 (!) dagen thuis te zijn geweest, wat erg fijn was: eigen bedje, eigen douche, heerlijke bbq, familie, vrienden en de diertjes weer te hebben gezien, was het tijd voor de 5 weken naar Sri Lanka.

Ik was erg zenuwachtig voor wat komen ging, maar met goede moed onderweg naar het vliegveld van Dusseldorf. Eerste vlucht: Dusseldorf – Berlijn. Tweede vlucht: Berlijn – Qatar. Derde vlucht: Qatar – Colombo. Op Colombo werden we al netjes opgewacht door een meneer van IDEX en naar de accommodatie gebracht. In eerste instantie schrok ik hier een beetje van, geen idee waarom, want het huis is prima, maar het was allemaal net iets anders dan ik me in gedachte had voorgesteld.

De eerste week was erg zwaar. Een nieuwe omgeving, de gewoonten en gebruiken hier, allemaal nieuwe vreemde mensen, de gehele dag Engels praten, de ontzettende hitte, de lange reis, de jetlag van de twee dagen in Nederland. Het was af en toe eventjes teveel en heb dan ook af en toe wel een traantje gelaten en me afgevraagd waarom ik dit in hemelsnaam wilde doen? Ik kan het niet zo goed uitleggen en het is heel lastig te beschrijven. Maar ik denk dat iedereen zich een bepaald beeld vormt van tevoren over bepaalde situaties en nu bleek in werkelijkheid echt niets hetzelfde te zijn, haha.

Daarnaast was de eerste week erg druk. De eerste dag hadden we meteen een introductie, waar het een en ander verteld werd over Sri Lanka en de projecten in Sri Lanka en andere landen, georganiseerd door IDEX. Vervolgens kregen we les in de taal van Sri Lanka en Engels, zodat we in ieder geval wat belangrijke woorden kunnen zeggen, we hebben een kookcursus gehad en hebben gegeten bij een lokale familie. Het eten was heerlijk en de mensen super lief!

Woensdag was het tijd om voor het eerst naar het project te gaan. Voor ons de jongensschool. Na een ritje van een uur in de tuktuk (het verkeer is hier namelijk een drama: we doen een uur over 15 km), kwamen we daar aan. Het was de eerste week van school en niet alle docenten waren er (in Nederland zou juist iedereen aanwezig zijn, maar in Sri Lanka dus niet), dus wij kregen een klas toegewezen, waar uiteraard geen docent voor was, met 9/10 jarige jongetjes, die absoluut niet van plan waren om te luisteren en überhaupt niets snapte van wat wij zeiden. Naar de projecten gaat een vertaalster mee, maar deze was op dit moment met 2 andere in een andere klas bezig. Even had ik ontzettend spijt en begon ik me weer af te vragen waar ik in hemelsnaam aan begonnen was. ’S middags dan ook maar even gerelaxed op het strand van Colombo.

Donderdagavond zijn we met alle vrijwilligers naar Watersedge gegaan, een gezellige plek aan het water, waar we een cocktail gedronken hebben. Vervolgens zijn we met zijn allen gaan eten bij een Italiaan (even iets anders dan rijst en curry). Voor 4 van de vrijwilligers was het een soort van afscheidsdiner, omdat zij allemaal het huis gingen verlaten (terug naar huis, verder reizen in Sri Lanka of ander land). Dit was erg jammer. Hier zaten namelijk ook 2 mannelijke vrijwilligers bij, wat voor Justin wel leuk was.

Donderdag en vrijdag was er weer project. Dit liep nog steeds niet helemaal vlot, maar het ging in ieder geval al beter dan woensdag. Zeker de kleintjes zijn erg leuk en enthousiast. En uiteindelijk komen we ondanks de taalbarrière overal redelijk gemakkelijk uit.

Weekend! We zijn naar Kandy geweest zaterdag. We hebben daar wat rondgelopen en tempels bekeken. (Ik vond ze een beetje tegenvallen, maar misschien ben ik iets te verwend met wat ik in Thailand en Indonesië al heb gezien). Op zondag zijn we naar een olifanten weeshuis geweest (blijven prachtige dieren), hebben we een stukje van Colombo gezien en zijn we weer richting het huis gegaan.

De week kan weer beginnen. Maar liefst 5 dagen!
We gaan hier iedere avond eigenlijk vrij op tijd naar bed, want het is erg slopend. (We slapen hier zelfs 8/9 uur per nacht en nog steeds zijn we niet vooruit te branden). De gewoonten en gebruiken hier, het continue Engels praten, de ontzettende hitte, het drukke verkeer, de indrukken die je krijgt op de school. Het is vermoeiend. En je valt hier van de ene in de andere verbazing. Op de school waar we momenteel werken hebben ze bijvoorbeeld van alles geformuleerd in prachtig Engels. Een missie, visie en dergelijke. Echter spreekt de directeur zelf erg slecht Engels en de docenten eigenlijk bijna helemaal niet. Dat is ook de reden waarom hij blij is met onze komst, omdat wij de kinderen wellicht wat Engels bij kunnen brengen. Alle docenten zijn nu weer aanwezig. Op het moment dat wij een klas krijgen toegewezen, moeten de docenten hun lesuren afstaan aan ons. Soms een beetje een ongemakkelijke situatie, maar vaak vermaken zij zich wel.

Deze week is eigenlijk best snel gegaan. We zijn met 4 vrijwilligers op dit project. De eerste week hebben we ons telkens opgesplitst in 2 groepen van 2 en dan moest de vertaalster afwisselen. Deze week hebben we ervoor gekozen om met zijn 4en in dezelfde klas te blijven, zodat we ons in de klas kunnen opsplitsen, en alle kindjes wat aandacht kunnen geven. Daarnaast doen we niet meer 5 verschillende klassen op één dag, maar doen we er maximaal 2. Dit werkt veel beter en de kinderen vinden het ook leuk.

Deze week hebben we in de middagen ook wat meer ondernomen, waar ik persoonlijk wel blij om ben. De eerste week lag iedereen ’s middags wat te chillen in en rondom het huis (wat ik nu op zich wel snap, want het is vermoeiend), maar ik vond het zonde en wilde graag wat ondernemen. Deze week zijn we dan ook weer wezen uiteten en naar een marktje geweest, hebben we een middagje strand gedaan en hebben we Colombo ontdekt. Prachtige gebouwen gezien, maar ook rondgelopen in Pettah. Een ontzettend drukke omgeving met winkeltjes, marktjes, tempels. Een gekkenhuis, maar absoluut leuk om doorheen te lopen.

Helaas heeft Justin deze week toch besloten iets eerder naar huis te gaan, omdat het voor hem een beetje tegenvalt. Ik snap wel waar het gevoel vandaan komt en ik denk ook dat het beter is als hij lekker naar huis gaat. Hij heeft in ieder geval 2 weken van het mooie Sri Lanka mogen genieten en met Zuid-Afrika op de planning, heeft hij een ander mooi vooruitzicht om naar uit te kijken!!

Zelf heb ik ook heel even getwijfeld om eerder terug te komen (zeker de eerste week), maar ik ga het toch gewoon afmaken t/m 1 oktober!! Ik wil nog heel veel doen en zien in Sri Lanka en ik zou er spijt van krijgen als ik daadwerkelijk eerder zou zijn gegaan.

Dit weekend staat er weer een tripje op de planning. Morgen gaan we naar Galle, waar we het fort gaan zien en zullen gaan genieten van het strand. Daarna rijden we door naar een hotel, waar een zwembad is (yaay!) en zondagochtend zullen we naar Udawalawe National Park gaan. Met jeeps zullen we het park door gaan. We kunnen er wilde olifanten, krokodillen, heel veel soorten vogels, buffels en met heel veel geluk luipaarden spotten, maar dat blijft natuurlijk altijd afwachten. Maar ik heb er in ieder geval zin in!

Volgende week hebben we maar 3 dagen school, omdat er op maandag en vrijdag feestdagen zijn. Planning is om op de vrije maandag naar het zwembad te gaan. Daarnaast moet ik mijn visum nog verlengen bij Immigration hier in Colombo. Van andere heb ik gehoord dat dat een drama is, omdat het werktempo hier en heel langzaam is en er daarnaast ook totaal geen logica in zit. Daarnaast ga ik donderdagmiddag waarschijnlijk met Anouk, een andere vrijwilliger, van donderdagmiddag t/m zaterdagavond naar Hikkadawu beach, in een hotelletje, om even te relaxen. Zondags zal ik opgehaald worden door de partnerorganisatie LEO, en zal ik daar nog twee weken verblijven.

Als ik dit alles zo teruglees, verschijnt er toch een brede glimlach op mijn gezicht en ben ik ontzettend blij dat ik dit allemaal al mee heb mogen maken .

Ik hou jullie op de hoogte.
Liefs Denise (

  • 09 September 2016 - 18:06

    Corine Vd Heuvel:

    lieve Denise en Justin(als die er nog is),
    wat ontzettend leuk om je reisverslag te lezen. Ik denk dat je gevoel die eerste dagen vrij normaal was, gezien de reis die je , pas net,achter de rug had. Je moet altijd even acclimatiseren.
    Fijn te horen dat het nu beter gaat en aan de foto's te zien gaat het jou ook de resterende weken lukken.
    Veel mooie ervaringen nog toegewenst en zie nu al weer uit naar je volgende verslag.
    Liefs en groetjes van ons allemaal, xx

  • 09 September 2016 - 21:17

    Karin Bloks:

    Lieve Denise en Justin, ik heb deze blog met veel plezier gelezen en een indruk gekregen van jullie ervaringen. Denise geniet de komende 3 weken nog van alle ervaringen
    En het fantastische vrijwilligers werk wat je doet en het land natuurlijk en Justin zondag een goede reis terug en op naar de volgende reis 18 oktober.
    Groetjes van ons xx

  • 09 September 2016 - 21:55

    Jan :

    Hoi Denise en Justin. Goed te lezen, mooi verwoord. Knap dat je doorgaat en van Justin is het goed dat hij niet tegen z'n zin toch doorgaat, dat werkt nooit. Geniet nog veel, het wordt alleen maar beter. Maar je komt toch wel terug?..... Gr

  • 09 September 2016 - 23:02

    Roy:

    Tof

  • 09 September 2016 - 23:27

    Marian De Laat:

    Hee Denise en Justin,
    Goed om te horen dat het gevoel toch goed is nu. Was ook niet niks al dat gereis en dan de verschillen tussen die fantastische vakantie en dan nu de andere omgeving die natuurlijk niet te vergelijken is met je vakantie. Voor Justin, respect dat hij de knoop doorhakt om terug te gaan. Als je je niet happy voelt, en kan ik me ook voorstellen zonder een andere mannelijke vrijwilliger. Snap ik t wel. Maar zijn avontuur in zuid Afrika gaat waarschijnlijk alles goedmaken. Omdat hij daar zijn passie kan volgen!!! Justin een goede reis naar huis en Denise veel plezier en keep up the good work!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Colombo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 September 2016

Eerste 1,5 week
Denise

5 weken vrijwilligerswerk in Sri Lanka

Actief sinds 09 Sept. 2016
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 2437

Voorgaande reizen:

28 Mei 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

07 Juni 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

09 September 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: